FAQ Google Ads - Exelmedia
Ważne terminy i pojęcia – to musisz wiedzieć zanim zaczniesz przygodę z Google Ads
Kampania Google ADS – szereg czynności, których celem powinna być realizacja zamierzonych celów (konwersji). Do ich realizacji stosuje się zarówno system Google Ads, jak i szereg innych narzędzi. Konieczna jest również wiedza z zakresu szeroko pojętego e-marketingu, psychologii i statystyki.
Fraza kluczowa – zwykle 2 lub więcej wyrazów stanowiących zapytanie internauty do wyszukiwarki Google. W Google Ads ilość fraz kluczowych do wykorzystania w kampanii nie jest limitowana.
Grupa reklam – związana tematycznie grupa fraz kluczowych. Ogólna zasada: im bardziej rozbudowana oferta firmy, tym więcej grup reklam (bardziej złożona kampania).
Reklama Google Ads – link tekstowy, graficzny lub video, prowadzący do serwisu reklamodawcy.
Średnia pozycja reklamy – ten wskaźnik przedstawia pozycję reklamy w stosunku do reklam innych reklamodawców.
Rozszerzenia reklam kampanii Google Ads – dodatkowe funkcje reklamy Google Ads, np. rozszerzenia linków do podstron, rozszerzenia lokalizacji, rozszerzenia połączeń.
Wyświetlenia reklamy – ilość wyświetleń reklamy Google Ads (bez kliknięć w reklamę).
Obszar wyświetlania reklamy – domyślnie: reklamy wyświetlane są użytkownikom znajdującym się w wybranej lokalizacji oraz dodatkowo użytkownikom znajdującym się w jakiejkolwiek lokalizacji i szukającym stron na temat wybranej lokalizacji.
Kliknięcia w reklamę – ilość kliknięć w reklamę Google Ads.
Średni koszt kliknięcia (CPC) – oznacza średnią kwotę, jaką płacisz za kliknięcie reklamy. Kwota ta oznacza łączny koszt wszystkich kliknięć podzielony przez łączną liczbę uzyskanych kliknięć.
Współczynnik klikalności CTR – to liczba kliknięć reklamy podzielona przez liczbę jej wyświetleń. CTR odzwierciedla częstotliwość klikania reklam przez użytkowników, którym zostanie ona wyświetlona.
Wynik Jakości – pozwala oszacować, na ile reklamy, słowa kluczowe i strony docelowe będą odpowiadać zainteresowaniom użytkownika. Wyższy Wynik Jakości oznacza zwykle niższe koszty i wyższe pozycje reklam.
Sieć wyszukiwania – sieć wyszukiwania wyszukiwarki Google, umożliwia wyświetlanie tylko linków tekstowych i rozszerzeń reklamy Google Ads. W skład sieci wyszukiwania wchodzić mogą też partnerzy wyszukiwania, tj. serwisy wykorzystujące wyszukiwarkę Google.
Sieć reklamowa – witryny partnerskie Google w systemie Google AdSense. Umożliwia wyświetlanie reklamy w serwisach partnerskich nie powiązanych z wyszukiwarką Google, np. na opole24.pl.
Budżet kampanii – kwota dzienna przeznaczona na kliknięcia w reklamę Google Ads. Po jej wykorzystaniu reklama zostaje wstrzymana do dnia następnego. Ogólna zasada: więcej fraz kluczowych i większy obszar prowadzenia kampanii = potrzebny większy budżet reklamowy.
Współczynnik odrzuceń – procent użytkowników, którzy odwiedzili serwis i nie wykonali żadnej akcji (domyślnie: nie przeszli na inną stronę w serwisie).
Konwersja – zamierzony cel w serwisie, który ma wykonać odwiedzający serwis, np. wysyłką formularza, zakup produktu, czy odwiedziny konkretnej strony w serwisie.
Remarketing – funkcja Google Ads pozwalająca na późniejsze dowolne kierowanie komunikatu reklamowego do internautów, którzy odwiedzili chociaż raz serwis, reklamodawcy poprzez reklamę Google Ads.
Jak sprawdzić czy reklama jest wyszukiwana - czyli dlaczego brak zaufania pogarsza Twoją kampanię.
Jeśli już sprawdzasz czy reklama jest wyświetlana na daną frazę, korzystaj tylko z narzędzia podglądu reklam Google Ads:
google.com/AdPreview.
Dzięki temu nie pogarszasz parametrów swojej kampanii reklamowej. Pamiętaj o odpowiedniej konfiguracji narzędzia!
Moja reklama się nie wyświetla – każdy problem ma swoją przyczynę.
To czy po wpisaniu zapytania (frazy kluczowej) do wyszukiwarki Google, reklama pojawi się w wynikach wyszukiwania, zależne jest od wielu czynników, najważniejsze z nich to:
obszar wyświetlania reklamy – czy wyszukująca osoba znajduje się na terytorium prowadzenia reklamy lub szuka informacji związanej z danym terytorium (tylko dla fraz kluczowych związanych z miastem) ?
budżetu kampanii – czy w danym dniu budżet jest aktywny, czy może już został wyczerpany ?
pozycja reklamy – jaka jest pozycja reklamy w chwili wyszukiwania ? Pozycja reklamy związana jest z konkurencją, współczynnikiem CTR, wynikiem jakości oraz maksymalnym CPC kliknięcia.
współczynnik odrzuceń – frazy kluczowe o wysokich współczynnikach odrzuceń, mogą być po dokładnej analizie wykluczane z kampanii i nie będą wywoływać reklam.
konwersje – frazy kluczowe bez konwersji lub o bardzo małej ich liczbie, mogą być po dokładnej analizie wykluczane z kampanii i nie będą wywoływać reklam.
średni koszt za kliknięcie (CPC) – frazy kluczowe o bardzo dużym średnim koszcie za kliknięcie, mogą być po dokładnej analizie wykluczane z kampanii i nie będą wywoływać reklam.
wynik jakości – frazy kluczowe o niskim wyniku jakości, mogą być po dokładnej analizie wykluczane z kampanii i nie będą wywoływać reklam.
Cele reklamy Google Ads
Kampania Google Ads w założeniu ma sprowadzać realny ruch na stronę internetową, jednak niezwykle istotne są cele kampanii Google Ads, zwane dalej konwersjami. Celem kampanii powinny być mierzalne efekty, które można analizować ilościowo, w celu poprawy ich współczynnika realizacji. Innymi słowy: im więcej realizacji celów w kampanii reklamowej, tym większy wymierny efekt (np. pozyskanie klienta, zakup produktu/usługi).
Przykładowe cele to:
- czas na stronie – jak długo nasz potencjalny klient przebywa na naszej stronie?,
- głębokość odwiedzin – jak dużo podstron serwisu jest przeglądanych w jednej wizycie (czy klienci widzą naszą ofertę?),
- zakup produktu w sklepie internetowym,
- odwiedziny konkretnej strony, np. kontaktu,
- wysyłka wiadomości e-mail za pomocą strony internetowej.
Analiza celów służy zarówno optymalizacji kampanii Google Ads, jak i wskazuje problemy związane z serwisem (konieczne zmiany w serwisie w celu poprawy realizacji celów kampanii).
Dlaczego nie zaleca się prowadzenia kampanii Google Ads bez przygotowania teoretycznego i wiedzy praktycznej?
Odpowiedź jest prosta: chodzi o Twoje pieniądze! Każde kliknięcie kosztuje i nieumiejętne prowadzenie kampanii Google Ads jest albo nieopłacalne, albo bardzo drogie.
Każda kampania prowadzona przez amatora (osobę, która nie posiada przeszkolenia i odpowiednich certyfikatów, potwierdzających jej wiedzę i umiejętności), może i musi być zoptymalizowana!
Budżet reklamy Google Ads – czyli ile to kosztuje?
Kwota na miesięczną reklamę Twojego serwisu, składa się z dwóch części:
MIESIĘCZNE WYDATKI = BUDŻET GOOGLE ADS + OBSŁUGA BUDŻETU
Budżet Google Ads jest kwotą przekazywaną w całości do firmy Google i przeznaczony jest w całości na kliknięcia w reklamę.
Obsługa miesięcznego budżetu – kwota ustalana jest na początku współpracy i jest stała. W jej skład wchodzą wszystkie czynności związane z prawidłową obsługą kampanii Google Ads, analizą wyników oraz doradztwem w ramach prowadzonej kampanii. Nie uwzględnia innych prac związanych np. z dostosowaniem serwisu internetowego.
Budżet Google Ads ustalany jest na początku współpracy na podstawie:
- możliwości finansowych reklamodawcy,
- szacunkowych danych z systemu Google Ads, na podstawie ustalonych rodzajów reklamowanych usług, zasięgu terytorialnego kampanii reklamowej, oraz planowanych do wykorzystania funkcji systemu Google.
Ważne kwestie dotyczące budżetu
- Proponowana kwota budżetu jest zazwyczaj kwotą minimalną sensownego wykorzystania możliwości systemu Google Ads.
- Jeśli kwota budżetu będzie niewystarczająca do prowadzenia kampanii przez cały miesiąc, poinformujemy o tym w naszych rekomendacjach.
- Musisz wiedzieć, że jeśli posiadasz tylko usługę Google Ads, to po zakończeniu budżetu na dany miesiąc reklama jest wyłączana, do czasu jego doładowania.
- Faktura za prowadzenie kampanii wystawiana jest 5-go każdego miesiąca z datą płatności 7 dni.
- Niewykorzystany budżet przechodzi na następny miesiąc, tylko w czasie trwającej z nami umowy.
- Często klienci przeznaczają tylko stałą, określoną kwotę na miesięczny budżet Google Ads. W tym przypadku budżet dzielony jest równo na wszystkie dni i reklamy pojawiają się przez cały miesiąc, ale np. nie przez cały dzień.
W każdej chwili możesz bez dodatkowych opłat doładować swój budżet reklamowy.
Procedura zasilania konta Google Ads
Możesz zapłacić w każdej chwili, korzystając z dowolnej dostępnej metody płatności. Aby to zrobić:
- Zaloguj się na konto Google Ads na https://ads.google.com.
- Kliknij ikonę narzędzia i w sekcji „Płatności” kliknij Podsumowanie płatności.
- Kliknij Dokonaj płatności.
Następnie możesz wybrać dowolną formę płatności, jaka jest już powiązana z Twoim kontem, albo dodać nową formę płatności.
Możesz wybrać płatności ręczne i automatyczne.
- płatności ręczne - płacisz z góry, a środki pokrywają koszty wyświetlanych reklam Google Ads. Musisz to robić za każdym razem, kiedy chcesz uzupełnić środki na koncie Google Ads, a gdy saldo będzie niskie, otrzymasz e-maila z przypomnieniem o kolejnej płatności.
- płatności automatyczne - płacisz automatycznie po naliczeniu kosztów, jednak nadal możesz w dowolnym czasie dokonać płatności ręcznej.
Pobieranie faktur Google Ads
- wchodzimy na https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/
- logujemy się na konto, na które udzielony jest dostęp
- w pasku na górze wybieramy Narzędzia i Ustawienia -> Płatności -> Dokumenty
- otrzymujemy widok wszystkich dostępnych faktur, przy każdej jest możliwość pobrania
Jak możesz się z nami skontaktować?
Możesz kontaktować się z nami za pomocą:
adresu e-mail: bok@exelmedia.pl – w temacie wiadomości podaj nazwę serwisu jakiego dotyczy pytanie, wiadomości kierowane na inne skrzynki, nie będą rozpatrywane.
telefonu: 516-287-056
Dziękujemy za zaufanie i liczymy na owocną współpracę!