Skontaktuj się z nami
Jaki system e-commerce dla sklepu internetowego?
W czasach maseczek, przyłbic, żelów dezynfekcyjnych i termometrów sporo osób zmieniło swoje dotychczasowe nawyki zakupowe. Rzeczy, po które kiedyś musieli udać się do centrum handlowego, teraz można bezpiecznie, szybko i bez żadnych problemów zamówić w sklepie internetowym. Przedsiębiorcy działający online nie mają zatem powodów do narzekań, ponieważ sprzedaż cały czas pnie się do góry. To co dla jednych jest powodem do radości, dla drugich jest jednak zmartwieniem. Skutki wzrostu handlu elektronicznego boleśnie odczuwają sklepy stacjonarne, które borykają się ze spadkiem klientów. Panujący kryzys wirusowy pokazuje, że e-commerce będzie coraz bardziej rósł w siłę - na zmianę tendencji z pewnością się nie zanosi nawet po zakończeniu COVID’owego szaleństwa. Zyskają Ci, którzy zadbają o internetowy kanał dotarcia do klienta. Przeniesienie biznesu do internetu albo uzupełnienie stacjonarnej formy o dodatkową sprzedaż online na pierwszy rzut oka może wydawać się bardzo skomplikowane. Tak naprawdę diabeł nie jest taki straszny jakim go wszyscy malują.
Jak w prosty sposób rozpocząć sprzedaż online?
Aby zacząć sprzedawać w internecie nie trzeba płacić wielkich pieniędzy za własną platformę e-commerce. Na takie dedykowane sklepy internetowe decydują się wielkie przedsiębiorstwa, którym dostarczane są rozwiązania, dopasowane ściśle do ich określonych potrzeb. Ty natomiast, chcąc pokazać swoje produkty w sieci, nie musisz wydawać bajońskich sum. Wystarczy, że skorzystasz z gotowych platformach, stworzonych z myślą o sklepach internetowych, którym zaufało już w Polsce kilkanaście tysięcy przedsiębiorców. Według strony Builtwith/źródło: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland/ w naszym kraju zdecydowanie górują trzy systemy dla e-commerce. Shoper, PrestaShop i WooCommerce. Pierwszy z nich, Shoper, to płatne polskie rozwiązanie typu SaaS (Software as a service). Własny sklep internetowy uruchomić można tutaj dosłownie jednym kliknięciem. Opłata miesięczna za korzystanie z Shopera nie przekracza w pierwszym roku 40 zł netto. Z kolei drugim typem systemu e-commerce są rozwiązania OpenSource. W ich skład wchodzą wspomniane wcześniej PrestaShop i WooCommerce, a także przeznaczona dla dużych wdrożeń platforma Magento. Sklepy OpenSource co do zasady nie niosą za sobą konieczności zapłaty za licencję za oprogramowanie, a do ich uruchomienia konieczna jest instalacja na własnym serwerze. Każdy z systemów e-commerce niesie za sobą wiele zalet, ale też i wad - jak to bywa w życiu. Na początek przyjrzyjmy się jak ma się to w przypadku SaaS’ów.
Zalety i wady sklepów na platformach typu SaaS
Sięgając po takie rozwiązanie dostajemy praktycznie od razu gotowy sklep internetowy, który możemy własnoręcznie skonfigurować i bezproblemowo dodać produkty, aby móc rozpocząć sprzedaż jak najszybciej - nawet będąc laikiem. Nie musimy wykupować też dodatkowego stabilnego serwera i martwić się o kopie bezpieczeństwa - mamy to zagwarantowane w abonamencie. Przygotowane przez dostawcę systemu integrację umożliwiają łatwe uruchomienie płatności elektronicznych, przesyłek kurierskich, wdrożenie Google Analytics i wielu innych przydatnych narzędzi w e-commerce. Oszczędzamy w ten sposób czas, otrzymując gotowe i stabilne rozwiązania, które pomogą nam zwiększyć sprzedaż w sklepie. Decydując się na rozwiązanie typu SaaS przez cały okres abonamentowy możemy liczyć na wsparcie techniczne od dostawcy, który pomoże nam rozwiązać napotkane trudności z obsługą sklepu. W ramach usługi otrzymujemy także cykliczne aktualizacje oraz kopię zapasową sklepu.
SaaS jak każde inne rozwiązanie posiada też swoje wady.
Do najważniejszych zaliczyć można: Ograniczone możliwości wdrażania własnych zmian programistycznych. Gdy będziemy chcieli coś zmienić lub dostosować możemy napotkać na barierę nie do przejścia. Niektóre z systemów SaaS pozwalają na ingerencję w kod, ale gdy po naszych zmianach pojawi się błąd, dostawca może odmówić nam wsparcia. Niektóre rozwiązania SaaS, z racji “zamkniętego kodu”, mogą utrudniać proces pozycjonowania SEO. Niektóre czynności optymalizacyjne wymagają dostępu szeregu zasobów, które w rozwiązań SaaS będą niedostępne dla nas. Bez niego ciężej jest rozpocząć wspinaczkę na szczyt wyników wyszukiwania. Wybranie modelu płatnego powoduje także, że musimy polegać na dostawcy systemu. Nie będziemy w stanie skorzystać z integracji spoza tych dostępnych, a wszelkie aktualizacje otrzymamy dopiero, gdy przygotuje je właściciel platformy. SaaS wiąże się z cyklicznymi opłatami za samą platformę, ale i za większość przydatnych wtyczek. W ten sposób miesięczny koszt prowadzenia sklepu wzrasta, co w ostatecznym rozrachunku może mieć odzwierciedlenie w zysku. Należy również pamiętać, że mając swój sklep na platformie SaSS po zaprzestaniu opłat, zostajemy z niczym, stając się poniekąd więźniem danego rozwiązania.
Zalety i wady sklepów na platformach typu OpenSource
Podobnie jak rozwiązania SaaS, e-commerce w OpenSource niesie za sobą wiele udogodnień: Platforma OpenSource nie niesie za sobą żadnych opłat w swojej podstawowej wersji, przez co nie ponosimy żadnych większych kosztów za uruchomienie platformę. Autorzy platformy zaangażowani są w jej ciągłe ulepszanie, a aktualizacje dostarczane są z dużą częstotliwością. Z racji swojego charakteru, mamy tutaj pełen dostęp do kodu źródłowego, który możemy konfigurować według własnych potrzeb, aby nasz sklep wyglądał dokładnie tak jak tego oczekujemy. Pozycjonowanie SEO sklepu OpenSource przebiega sprawniej, ponieważ możemy zoptymalizować praktycznie wszystkie niewidzialne elementu kodu bez większych problemów. OpenSource daje nam możliwości wykorzystania niezliczonej ilości wtyczek, wszelakich modułów i gotowych szablonów. W przypadku problemów możemy liczyć na wsparcie społeczności zaangażowanej w rozwój platformy i innych aplikacji dedykowanych platformom otwartym.
Wśród wad sklepów typu OpenSource należą wymienić:
Do uruchomienia sklep na platformie OpenSource potrzebujemy własnego serwera. W przypadku, gdy będzie on niewydajny, może wpływać to na prędkość funkcjonowania sklepu, a co za tym idzie za doświadczenia użytkowników. Jeśli nie mamy odpowiednich umiejętności programistycznych do rozbudowania sklepu konieczne będzie zaangażowanie programisty, co może wiązać się z dodatkowymi kosztami, często niemałymi. W przypadku problemów z platformą, nie pomoże nam żadna pomoc techniczna. Będziemy musieli samodzielnie rozwiązać problem lub poprosić o pomoc programistę, co będzie wiązać się z dodatkową opłatą. Moduły do platform OpenSource wiążą się z dodatkową opłatą (często niemałą). Podobnie rzecz ma się w przypadku dużej ilości szablonów. Gdy chcemy z któregoś skorzystać, konieczne będzie uiszczenie opłaty. Sklep OpenSource’owy wymaga samodzielnego wykonywania backupów. W przypadku awarii serwera możemy być narażeni na utratę danych. Dodatkowym problemem są kwestie bezpieczeństwa, gdyż dostępny kod źródłowy podatny jest na szereg włamań i ataków hakerskich.
Na co zwrócić uwagę wybierając sklep internetowy?
Dzięki charakterystyce porównawczej systemów typu SaaS oraz OpenSource poznaliśmy lepiej wady i zalety każdego z rozwiązań. Wybór platformy sklepu internetowego powinien być poprzedzony analizą naszych potrzeb. Błędna decyzja może rzutować na nasz komfort, widoczność w wyszukiwarkach, doświadczenia użytkowników i szybkość. W rezultacie przełoży się na sprzedaż (lub jej brak) oferowanych przez nas produktów.
Dla kogo SaaS, a dla kogo rozwiązania OpenSource?
Rozwiązania SaaS są idealne dla:
- osób rozpoczynających swoją przygodę z e-commerce
- osób, które nie mają doświadczenie programistycznego i nie chcą płacić za wsparcie techniczne
- osób, które chcą skupić się tylko i wyłącznie na marketingu i sprzedaży
- osób, które chcą sprzedawać głównie do klienta docelowego (B2C)
Rozwiązania OpenSource będą odpowiednie dla:
- osób doświadczonych w e-commerce, które znają możliwości i ograniczenia rozwiązań stosowanych w systemach sklepów osób z własnym zapleczem programistycznym
- osób, które chcą mieć pełną kontrolę nad funkcjonalności systemu
- osób, które prowadzą duże sklepy internetowego z wieloma artykułami
- osób, które chcą być niezależne od zewnętrznego partnera systemowego
5 elementów o których musisz pamiętać przy wyborze systemu do e-sklepu:
- Sprawne zarządzanie asortymentem System e-commerce musi pozwalać na bezproblemowe i sprawne zarządzanie całym asortymentem, dodawanie produktów i ich wariantów, tworzenie odpowiednich promocji, czytelną prezentacją produktów dla kupujących.
- Łatwa integracja z zewnętrznymi rozwiązaniami System musi możliwość prostej integracji z zewnętrznymi rozwiązaniami jak na przykład Google Ads, Facebook, Ceneo czy Allegro. Pozwoli to jeszcze lepiej promować sklep i ostatecznie zaoszczędzi ogromne ilość czasu.
- Platforma przyjazna pozycjonowaniu SEO Gotowa platforma musi pozwolić na pełną optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych, które generować będą większość ruchu do sklepu. System nieprzyjazny wyszukiwarkom to też system nieprzyjazny użytkownikom. To w wyszukiwarce klienci szukają najczęściej interesujących produktów i od pozycji sklepu zależy czy klient trafi do Ciebie czy do konkurencji.
- Szybkość i stabilność działania sklepu Każda sekunda oczekiwania klienta na wczytanie się sklepu powoduje frustrację i zniechęca go do zakupów. Sklep internetowy powinien działać szybko i znajdować się na niezawodnym serwerze
- Bezpieczeństwo sklepu i danych klientów. Każdy system e-commerce powinien zapewniać szereg zabezpieczeń przed działalnością hakerów i chronić w pełni dane klientów, którzy powierzyli je w celach realizacji zamówienia.
Uczciwe pozycjonowanie SEO i reklama Google Ads
Uczciwe pozycjonowanie SEO i skuteczne kampanie w Google Ads to kluczowe elementy sukcesu online każdej firmy. W Exelmedia zdajemy sobie doskonale sprawę, że każdy projekt wymaga indywidualnego podejścia i staranności. Nasza agencja oferuje kompleksowe usługi w zakresie pozycjonowania stron internetowych oraz reklam w Google Ads, oparte na solidnych strategiach, najnowszych trendach rynkowych, a przede wszystkim – na uczciwych warunkach współpracy. Zdobądź przewagę konkurencyjną i skontaktuj się z nami już dziś, abyśmy mogli wspólnie opracować strategię, która przyspieszy rozwój Twojego biznesu.
Zachęcamy także do pogłębienia tematu uczciwych praktyk SEO - zapoznaj się z akcją społeczną, promującą uczciwe pozycjonowanie i reklamę w Google - #NABICIWSEO.
O autorze
Jan Maciaszek - Specjalista SEO/ADS
Swoją przygodę z e-commerce i marketingiem internetowym rozpoczął od praktyk w naszej firmie na stanowisku copywriter. Obecnie odpowiada za prowadzenie działań SEO (szczególnie pod kątem kreacji i optymalizacji treści w serwisach) i reklamę Google ADS. Prywatnie pasjonat dobrej kuchni, zdrowego odżywiania i sportu, który każdą wolną chwilę stara się spędzić aktywnie.