Skontaktuj się z nami
Pozycjonowanie strony - ile to kosztuje?
Właściciele przedsiębiorstw coraz śmielej wkraczają w szeroko pojętą reklamę internetową. Podczas rozmów ze specjalistami czy agencjami bardzo często pada pytanie: “ile właściwie kosztuje pozycjonowanie SEO?” Dziś postaramy się na nie odpowiedzieć, choć nie będzie to łatwe. Wszystko za sprawą tego, że nie ma na to jednej, uniwersalnej i prostej odpowiedzi. Z tego powodu chcemy pokazać Ci, od czego rzeczywiście zależą koszty pozycjonowania.
Dużo zależy od tego gdzie jesteś teraz
Masz stronę, która posiada tylko kilka podstron? Każda z nich posiada mało treści? Jeśli tak to już w tym momencie możemy stwierdzić, że będzie Cię to dużo kosztować. Dlaczego? Już tłumaczymy. Zadaniem Google jest dostarczenie osobie szukającej odpowiedniego produktu czy wyczerpującej odpowiedzi na to, czego szuka. Wielu z Was zapyta: “Wyczerpująca? Czyli jaka?”. Taka, która ma odpowiednią długość, posiada obrazki i odnośniki w treści do innych materiałów. Z tego też powodu pierwsze, co należy zrobić to rozbudowanie treści na stronie internetowej. Przyjęło się, że na każde zapytanie związane z tematem Twojego serwisu powinien powstać osobny tekst. Napisanie takiego tekstu przez copywritera to koszt około 200 zł, w zależności od długości, jakości i doświadczenia. Rzeczą jasną jest, że treści muszą być autorskie, tj. unikalne, nie kopiowane, a przy tym poprawne językowo
Optymalizacja techniczna strony internetowej pod SEO
Musisz wiedzieć, że forma Twojej strony jest niedostrzegana przez Google. Bot widzi tylko kod, a więc żadne obrazy czy filmy wideo nie zrobią na nim wrażenia. Aby zadbać o swoje miejsce w wynikach wyszukiwania należy zadbać o tytuły, które muszą pasować do zapytania. Dodatkowo trzeba rozwinąć nagłówki, które mają opisywać faktyczną zawartość poszczególnej sekcji. Co można jeszcze zyskać z pomocą kodu? Google zobaczy wszystkie pogrubienia (strongi), ALT-y, czyli alternatywne opisy obrazków, listy oraz całą resztę innych, niezwykle ważnych szczegółów. Wyjątkowo ważna jest także optymalizacja techniczna niewidocznych elementów strony. Poprawa niedostrzegalnych aspektów technicznych, takich jak kod źródłowy, kwestie serwera, crawl budgetu itd, pomoże znacząco zwielokrotnić siłę SEO dla Twojej witryny. Nie zwracałeś na to nigdy uwagi? W takim razie możliwe jest, że tylko programista będzie mógł to naprawić. Jest to kolejny koszt, który z pewnością nadszarpnie kieszeń. Wszystko jednak zależy od zakresu i godzin pracy.
Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych - RWD
Duża część wejść na strony internetowe pochodzi z urządzeń mobilnych. Oczywiście wszystko zależy od tematyki i branży. Witryny, które nie są przystosowane do tego typu sprzętu i zbudowane przy użyciu RWD nie pokażą się na wysokich pozycjach na telefonach czy tabletach. Bez przebudowania takowej strony lub co gorsza - zrobienia jej od nowa - nic nie zyskasz, a tylko wydasz niepotrzebnie pieniądze.
Pozyskiwanie linków - koszt link buildingu
Nie ma wątpliwości, że linkowanie to jeden z najbardziej kosztownych działań jeśli mowa o pozycjonowaniu. Niestety, jest to jeden z kluczowych aspektów. Google patrzy również na jakość tychże linków. Ich pochodzenie jest bardzo ważne - wiarygodność stron, z których zostały pozyskane linki musi stać na wysokim poziomie. Dodatkowo, najlepsze efekty można uzyskać, kiedy treści będą ze sobą spójne tematycznie. Musisz wiedzieć, że w dzisiejszych czasach na nic zdadzą się generatory treści czy katalogi stron. Google jest mądrzejszy niż kilka lat temu, a więc tego typu działania są kompletnie bezwartościowe. Jak więc pozyskać linki? Jest na to kilka sposobów, które są całkowicie bezpieczne dla Twojej strony, ale część z nich jest również stosunkowo droga.
Reasumując: ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?
Jak sam widzisz - nie ma dobrej odpowiedzi na to pytanie.. Rodzi się tutaj inne pytanie - czy można pozycjonować stronę w przypadku małego budżetu? Tak naprawdę wszystko zależy od sytuacji, choć niestety są pewne granice, których nie da się przekroczyć - koszty pracy copywritera, specjalisty, programisty czy samego narzędzia. Przyjęto, że absolutnie minimalna kwota na działania związane z SEO to 1500 zł miesięcznie. Przy mniejszym budżecie nie mają sensu żadne starania. Na wyniki będziesz musiał czekać bardzo długo, a przy tym należy pamiętać, że konkurencja nigdy nie śpi. W przypadku działań e-commercowych na pozycjonowanie sklepu należy przygotować kwotę w wysokości ok. 4000 zł. Wszystko jednak zależy od rozbudowania serwisu.
Jesteś zainteresowany pozycjonowaniem strony internetowej? Skontaktuj się z nami! Porozmawiamy o Twoich wymaganiach i zaproponujemy Ci ofertę dopasowaną do potrzeb Twojej witryny
O autorze
Jan Maciaszek - Specjalista SEO/ADS
Swoją przygodę z e-commerce i marketingiem internetowym rozpoczął od praktyk w naszej firmie na stanowisku copywriter. Obecnie odpowiada za prowadzenie działań SEO (szczególnie pod kątem kreacji i optymalizacji treści w serwisach) i reklamę Google ADS. Prywatnie pasjonat dobrej kuchni, zdrowego odżywiania i sportu, który każdą wolną chwilę stara się spędzić aktywnie.